Kod kupovine najbolje moguće grafičke kartice, performanse koje ona nudi visoko su na listi prioriteta, ako ne i na samom vrhu. Naravno, cijena je odmah do tog segmenta pa će se kupci uvijek odlučiti za ono što je najbolje u unutar budžeta. Ali...
Problem je što u današnje vrijeme neki od najnovijih naslova videoigara zahtijevaju 16GB video radne memorije (VRAM), ako ne i više. Poput Star Wars Jedi: Survivor, The Last of Us Part 1, Warhammer 40K: Darktide, Hogwarts Legacy, Final Fantasy 7 Remake, Elden Ring... i lista ide dalje.
Dakle, donedavnih 8GB ili 12GB VRAM-a više nije dovoljno za ono što izdavači plasiraju na tržište. Sukladno tome, igrači moraju ulagati u hardver ako žele ostati ukorak s vremenom. Samo, pitanje je zašto baš toliko VRAM-a trebaju sve te igre.
Na prvu, čini se da je tako samo zbog viših rezolucija, kao što je 4K (3840x2160). Ništa čudno, ima četiri puta više piksela od 1920x1080 (1080p) i 2,25 puta više od 2560x1440 (1440p). Mnogo brojki koje uistinu sugeriraju da je VRAM potrebniji nego ikad prije. Ali...
Iako rezolucija "troši" više, sama igra ne zahtijeva ništa više VRAM-a nego one nižih rezolucija koje su spomenute kao primjer. Problem je što igre u današnje vrijeme imaju osjetno više buffera ili po hrvatski - međuspremnika. Tu su oni za frame, dubinu, geometriju, sjene, osvjetljenje, renderiranje, DLSS, FSR2... te cijeli niz drugih.
I to je glavni razlog zašto novije igre trebaju više memorije. Da biste vidjeli utječe li to na vaše iskustvo igranja, napravite jednostavan test. Jer, moderne grafičke kartice imaju 8GB VRAM-a i trebale bi, uz pomoć računalne radne memorije, neometano "vrtjeti" i novije naslove. Ali...
Ako neka igra radi normalno na 1080p ili 1440p, a počne "trzati" na 4K, tad je jasno da morate uložiti u hardver ili nećete moći izvući ni osrednje performanse od najnovijih naslova.